Groepslessen

Bij Pilates draait alles om het perfect gecontroleerd uitvoeren van bewegingen zoals deze ooit door Joseph Pilates zijn bedacht.

Het is een spierversterkende oefenmethode waarbij de focus wordt gelegd op het versterken van rug, romp en bekkenmusculatuur.

Pilates is vandaag de dag een essentieel onderdeel van een gezonde levenswijze, vooral omdat de oefeningen van jong tot oud in alle veiligheid beoefend kunnen worden.  

 

Pilates maakt gebruik van zes elementen:  

1. Concentratie

2. Ademhaling

3. Het werken vanuit je centrum

4. Controle

5. Precisie

6. De vloeiende beweging.

 

 

De kern is om ‘bewust’ te bewegen. Je moet dus een mentale betrokkenheid hebben bij de oefeningen waardoor je een nieuw soort bewustzijn ervaart. Daardoor ga je efficiënter trainen en heb je dus meer en sneller resultaat dan bij een andere trainingsmethode.

In tegenstelling tot yoga, zal je bij pilates meer op het fysieke aspect van het lichaam werken maar zal je toch ook een zekere mentale rust ervaren.

 

HIIT Pilates

 

Tijdens deze les worden klassieke pilates oefeningen gecombineerd met een korte HIIT training.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training.

Tijdens een HIIT training worden korte momenten van maximale inspanning afgewisseld met korte momenten van rust met als doel het hartritme snel te verhogen. Dit draagt bij tot een betere vetverbranding.

Met andere woorden, deze les is ideaal om spiermassa te kweken, conditie te verbeteren en het overtollige vet aan te pakken.

Aangezien het ritme van de oefeningen hoger ligt dan bij de gewone pilates workout is deze les niet voor beginnelingen.

 

Het is aangewezen om eerst een drietal keer deel te nemen aan de gewone pilates les zodat de lesgever kan oordelen dat je kan doorstromen naar de HIIT groep. Om jezelf te beschermen tegen blessures is het nog steeds belangrijk om de oefeningen correct uit te voeren en dit kan enkel met de juiste basistechnieken.

Yin yoga is een yogavorm die inwerkt op het bindweefsel en niet zozeer op de spieren zoals de yang yoga vormen.

Yin houdingen herstellen en versterken het bindweefsel en de gewrichten, waardoor deze yogavorm uitermate geschikt is na blessures. Bovendien worden de meridianen gestimuleerd alsook de functies van de organen en herstellen we het zelf genezend vermogen van het lichaam  waardoor yin yoga heel  therapeutisch kan zijn.

Alle asana’s (houdingen) worden zittend of liggend op een passieve maar toch intensieve manier uitgevoerd. Je maakt gebruik van bolsters, kussens, blokken en riemen om je te ondersteunen indien nodig.

Gedurende 2 tot 5 minuten blijf je in de pose en leg je de focus op de ademhaling. Door het rustige tempo en het werken met de ademhaling krijgt deze yogavorm een meditatief karakter.

 

Mensen met burn- out klachten, migraine, spanningshoofdpijn, vermoeidheid en hyperventilatie gaan zich goed thuis voelen in deze les. Maar ook als je geen klachten hebt en je gewoon op zoek bent naar rust in jezelf en diepe ontspanning, kan deze les voor jou veel betekenen

Bij deze les worden de yin houdingen afgewisseld met een reeks klassieke yang houdingen of houdingen die we kennen vanuit de hatha yoga.

Op het ritme van je ademhaling beweeg je door een reeks asana’s, zodat er een zekere ‘flow’ ontstaat. Hierdoor krijgt de les een dynamischer karakter dan de  yin les.

Zoals de naam het al laat vermoeden, is yogalates een combinatie van yoga en pilates.

De staande en zittende houdingen uit de yoga worden afgewisseld met dynamische pilatesoefeningen.

Al deze oefeningen worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.

Yogalates is de ideale les voor mensen die willen ontspannen maar tegelijkertijd hun lichaam willen trainen, met de focus op het verstevigen van de rug-, bil-, buik- en beenspieren.

 

Ben je de dagelijkse kwaaltjes ook beu en wil je in een leuke groepssfeer je lichaam versterken? Dan is deze groepsles misschien wel iets voor u.

De filosofie achter deze groeples in het model van belasting en belastbaarheid. Waarbij belasting de druk is van je werk, je omgeving en je hobby’s en belastbaarheid de sterkte is van je lichaam om hier mee om te gaan.

Wanneer dit model uit balans is, met name de belasting groter is dan de belastbaarheid van het lichaam krijgt men OVERBELASTING met allerlei kwaaltjes en klachten als gevolg.

 

Om dit tegen te gaan zijn er 2 keuzes. Ten eerste de belasting van de dagdagelijkse activiteiten te laten dalen, wat niet altijd even makkelijk is of ten tweede de belastbaarheid van je lichaam te verhogen.

Dat is wat we beogen in deze groepsles, via allerlei dynamische en statische oefeningen voor armen, benen, buik en rug versterken we het lichaam, zodoende de belastbaarheid de belasting overschrijdt en je overbelasting tegengaat.

 

De les bestaat uit een gezamenlijke opwarming waarbij we alle spiergroepen goed warm zetten om daarna te starten aan de oefeningen. Dit gebeurt in een circuit waarbij je doorschuift van oefening naar oefening. Dit geeft je de kans om elke oefeningen op je eigen niveau uit te voeren. Terwijl is er ook begeleiding van de lesgever zodat elke oefening optimaal verloopt. Na het doorlopen van het circuit van oefeningen sluiten we gezamenlijk af met een cooling-down en stretching.

 

Voor meer informatie kan je terecht bij Gino Janssens of Ann Peeters.

Easy morning Yoga

 

De ochtend starten doen we rustig: we brengen langzaam wat beweging in ons lichaam om de stroevere gedeelten wakker te krijgen. Elke dag is anders. We focussen op het moment, ons gevoel en onze ademhaling.

We stimuleren ons lichaam om fris en monter de rest van de dag in te gaan.

Een luchtige les voor iedereen.

Gegeven door Inne Goossens