Groepslessen


  

Ben je op zoek naar meer beweging maar durf je niet goed vanwege een blessure? Wil je graag wat meer ontspanning in je leven brengen of wil je gewoon je huidige conditie onderhouden of verbeteren… 

 

De Zenhoeve laat je kennis maken met verschillende vormen van beweging. Ben je jong of iets minder jong, beginneling of ervaren, je zal wel een bewegingsvorm vinden die bij je past. Elke les heeft hetzelfde doel: Je lichaam in beweging zetten op de manier die bij jou past.

 

De lessen zijn in beperkte groep, max 18 personen, en toegankelijk voor iedereen. Heb je fysieke klachten of ben je zwanger, is het wel aangewezen om de lesgever hiervan op de hoogte te brengen zodat we de juiste begeleiding kunnen geven. 

 

Om de les niet te storen wordt er gevraagd om tijdig aanwezig te zijn. De deur blijft open tot 5 minuten na aanvang van de les, daarna kan je niet meer binnen.

 

 


 

 

 Yin Yoga

 


 

Yin yoga is een yogavorm die inwerkt op het bindweefsel en niet zozeer op de spieren zoals de yang yoga vormen.

 

Yin houdingen herstellen en versterken het bindweefsel en de gewrichten, waardoor deze yogavorm uitermate geschikt is na blessures. Bovendien worden de meridianen gestimuleerd alsook de functies van de organen en herstellen we het zelf genezend vermogen van het lichaam  waardoor yin yoga heel  therapeutisch kan zijn.

 

Alle asana’s (houdingen) worden zittend of liggend op een passieve maar toch intensieve manier uitgevoerd. Je maakt gebruik van bolsters, kussens, blokken en riemen om je te ondersteunen indien nodig.

 

Gedurende 2 tot 5 minuten blijf je in de pose en leg je de focus op de ademhaling. Door het rustige tempo en het werken met de ademhaling krijgt deze yogavorm een meditatief karakter.

 

Mensen met burn- out klachten, migraine, spanningshoofdpijn, vermoeidheid en hyperventilatie gaan zich goed thuis voelen in deze les. Maar ook als je geen klachten hebt en je gewoon op zoek bent naar rust in jezelf en diepe ontspanning, kan deze les voor jou veel betekenen

 


 

 

Vinyasa flow  

 


Na het rustig toekomen op de mat en een korte opwarming van het ganse lichaam, volgt er een aaneenschakeling van houdingen die we kennen vanuit de hatha yoga.

Op het ritme van je ademhaling beweeg je door een reeks asana’s, zodat er een zekere ‘flow’ ontstaat. Hierdoor krijgt de les een dynamischer karakter dan de  yin les.

 

 


 

Yin to Rest yoga

 


 

In deze les wordt de focus eerst gelegd op yin houdingen om daarna de les te eindigen met een paar houdingen uit de restoratieve yoga. Je krijgt in deze les het beste van twee werelden.

Bij Yin Yoga worden de houdingen gedurende drie minuten op een pssieve maar toch intensieve manier uitgevoerd. Deze houdingen herstellen en versterken het bindweefsel en de gewrichten. Bovendien worden er meridianen gestimuleerd. Dit heeft een effect op de functies van de organen en het zelf genezend vermogen van het lichaam waardoor yin yoga heel therapeutich kan zijn.

De diep ontspannende restoratieve houdingen worden langer aangehouden en kan je door het gebruik van kussens en bolsters de spierspanning volledig loslaten. Hierdoor wordt het parasympatisch zenuwstelsel aangesproken en kan de stress uit je lichaam vloeien. Het is een zachte en ontspannende vorm van yoga waarbij je je letterlijk in alle rust laat dragen.

Deze les is geschikt voor mensen met chronische pijnklachten.

 

 

 

 


Pilates


 

 

Bij Pilates draait alles om het perfect gecontroleerd uitvoeren van bewegingen zoals deze ooit door Joseph Pilates zijn bedacht.

Het is een spierversterkende oefenmethode waarbij de focus wordt gelegd op het versterken van rug, romp en bekkenmusculatuur maar ook been- en armmusculatuur komen aan bod.

Pilates is vandaag de dag een essentieel onderdeel van een gezonde levenswijze, vooral omdat de oefeningen van jong tot oud in alle veiligheid beoefend kunnen worden.   

 

Pilates maakt gebruik van zes elementen:  

 

 

1. Concentratie

2. Ademhaling

3. Het werken vanuit je centrum

4. Controle

5. Precisie

6. De vloeiende beweging. 

 

De kern is om ‘bewust’ te bewegen. Je moet dus een mentale betrokkenheid hebben bij de oefeningen waardoor je een nieuw soort bewustzijn ervaart. Daardoor ga je efficiënter trainen en heb je dus meer en sneller resultaat dan bij een andere trainingsmethode.

In tegenstelling tot yoga, zal je bij pilates meer op het fysieke aspect van het lichaam werken maar zal je toch ook een zekere mentale rust ervaren. 

 


HIIT-Mix

 


 

Tijdens deze les worden krachtoefeningen gecombineerd met een HIIT training. Het is een gevarieerde mix van bewegingen die elke les anders zal zijn.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training.

Tijdens een HIIT training worden korte momenten van maximale inspanning afgewisseld met korte momenten van rust met als doel het hartritme snel te verhogen. Dit draagt bij tot een betere vetverbranding.

Met andere woorden, deze les is ideaal om spiermassa te kweken, conditie te verbeteren en het overtollige vet aan te pakken.

Aangezien het ritme van de oefeningen hoger ligt dan bij de gewone pilates workout is deze les voor mensen die houden van een sportieve uitdaging.

De les wordt gegeven door de sportkine zodat er kan op toegezien worden dat de bewegingen correct woorden uitgevoerd, dit om blessures te vermijden. 

 


 

 

 Yogalates

 


 

Zoals de naam het al laat vermoeden, is yogalates een combinatie van yoga en pilates.

De staande en zittende houdingen uit de yoga worden afgewisseld met dynamische pilatesoefeningen.

Al deze oefeningen worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.

Yogalates is de ideale les voor mensen die willen ontspannen maar tegelijkertijd hun lichaam willen trainen, met de focus op het verstevigen van de rug-, bil-, buik- en beenspieren.