Groepslessen


  

Ben je op zoek naar meer beweging maar durf je niet goed vanwege een blessure? Wil je graag wat meer ontspanning in je leven brengen of wil je gewoon je huidige conditie onderhouden… 

 

De Zenhoeve laat je kennis maken met verschillende vormen van beweging. Ben je jong of iets minder jong, beginneling of ervaren, je zal wel een bewegingsvorm vinden die bij je past. Elke les heeft hetzelfde doel: Je lichaam in beweging zetten op de manier die bij jou past.

 

De lessen zijn in beperkte groep, max 18 personen, en toegankelijk voor iedereen. Heb je fysieke klachten of ben je zwanger, is het wel aangewezen om de lesgever hiervan op de hoogte te brengen zodat we de juiste begeleiding kunnen geven. 

 

Om nog even coronaproof te werken vragen we om je eigen mat mee te brengen en een mondmasker te dragen bij het betreden van de zenhoeve. Tijdens het sporten mag het mondmasker af.

 

Om de les niet te storen wordt er gevraagd om tijdig aanwezig te zijn. 

 

 


 

 

 Yin Yoga

 


 

Yin yoga is een yogavorm die inwerkt op het bindweefsel en niet zozeer op de spieren zoals de yang yoga vormen.

 

Yin houdingen herstellen en versterken het bindweefsel en de gewrichten, waardoor deze yogavorm uitermate geschikt is na blessures. Bovendien worden de meridianen gestimuleerd alsook de functies van de organen en herstellen we het zelf genezend vermogen van het lichaam  waardoor yin yoga heel  therapeutisch kan zijn.

 

Alle asana’s (houdingen) worden zittend of liggend op een passieve maar toch intensieve manier uitgevoerd. Je maakt gebruik van bolsters, kussens, blokken en riemen om je te ondersteunen indien nodig.

 

Gedurende 2 tot 5 minuten blijf je in de pose en leg je de focus op de ademhaling. Door het rustige tempo en het werken met de ademhaling krijgt deze yogavorm een meditatief karakter.

 

Mensen met burn- out klachten, migraine, spanningshoofdpijn, vermoeidheid en hyperventilatie gaan zich goed thuis voelen in deze les. Maar ook als je geen klachten hebt en je gewoon op zoek bent naar rust in jezelf en diepe ontspanning, kan deze les voor jou veel betekenen

 


 

 

Yin yang yoga  

 


Bij deze les worden de yin houdingen afgewisseld met een reeks klassieke yang houdingen of houdingen die we kennen vanuit de hatha yoga.

Op het ritme van je ademhaling beweeg je door een reeks asana’s, zodat er een zekere ‘flow’ ontstaat. Hierdoor krijgt de les een dynamischer karakter dan de  yin les.

 

 


 

Restorative yoga

 


 

Restorative yoga is een diep ontspannende stijl van yoga waarin je minstens 10 minuten in eenzelfde houding ligt.

 

Met behulp van blokken, kussens, dekentjes, etc. (breng ook gerust je eigen dekentje(s) mee) vind je comfort in de houding en laat je alle spierspanning los.

Hierdoor wordt het parasympatisch zenuwstelsel aangesproken en kan de stress uit je lichaam vloeien.

Met restorative yoga zoeken we ook de stilte op. Op je mat bouw je een relatie op met die stilte en zal je meer balans voelen in het dagelijkse leven.

 

Deze zachte en toegankelijke vorm van yoga, waarbij  je je letterlijk laten dragen, is daarom ook geschikt voor mensen met chronische pijnklachten.

 

 

 


Pilates


 

 

Bij Pilates draait alles om het perfect gecontroleerd uitvoeren van bewegingen zoals deze ooit door Joseph Pilates zijn bedacht.

Het is een spierversterkende oefenmethode waarbij de focus wordt gelegd op het versterken van rug, romp en bekkenmusculatuur maar ook been- en armmusculatuur komen aan bod.

Pilates is vandaag de dag een essentieel onderdeel van een gezonde levenswijze, vooral omdat de oefeningen van jong tot oud in alle veiligheid beoefend kunnen worden.   

 

Pilates maakt gebruik van zes elementen:  

 

 

1. Concentratie

2. Ademhaling

3. Het werken vanuit je centrum

4. Controle

5. Precisie

6. De vloeiende beweging. 

 

De kern is om ‘bewust’ te bewegen. Je moet dus een mentale betrokkenheid hebben bij de oefeningen waardoor je een nieuw soort bewustzijn ervaart. Daardoor ga je efficiënter trainen en heb je dus meer en sneller resultaat dan bij een andere trainingsmethode.

In tegenstelling tot yoga, zal je bij pilates meer op het fysieke aspect van het lichaam werken maar zal je toch ook een zekere mentale rust ervaren. 

 


HIIT-lates

 


 

Tijdens deze les worden klassieke pilates oefeningen gecombineerd met een korte HIIT training.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training.

Tijdens een HIIT training worden korte momenten van maximale inspanning afgewisseld met korte momenten van rust met als doel het hartritme snel te verhogen. Dit draagt bij tot een betere vetverbranding.

Met andere woorden, deze les is ideaal om spiermassa te kweken, conditie te verbeteren en het overtollige vet aan te pakken.

Aangezien het ritme van de oefeningen hoger ligt dan bij de gewone pilates workout is deze les niet voor beginnelingen.

Het is aangewezen om eerst een drietal keer deel te nemen aan de gewone pilates les zodat de lesgever kan oordelen dat je kan doorstromen naar de HIIT groep. Om jezelf te beschermen tegen blessures is het nog steeds belangrijk om de oefeningen correct uit te voeren en dit kan enkel met de juiste basistechnieken. 

 


 

 

 Yogalates

 


 

Zoals de naam het al laat vermoeden, is yogalates een combinatie van yoga en pilates.

De staande en zittende houdingen uit de yoga worden afgewisseld met dynamische pilatesoefeningen.

Al deze oefeningen worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.

Yogalates is de ideale les voor mensen die willen ontspannen maar tegelijkertijd hun lichaam willen trainen, met de focus op het verstevigen van de rug-, bil-, buik- en beenspieren.